Primer mes de la renovació de rendes amb el límit del 2%: així queda el lloguer a la teva ciutat

abr. 29, 2022 | Lloguer, Últimes entrades

Es compleix un mes de l’entrada en vigor del Reial decret llei que limita les pujades dels preus al 2%, desvinculant-la de la taxa d’inflació del lloguer fins al 30 de juny. Segons un estudi realitzat per idealista, la renovació anual del contracte d’arrendament d’un pis tipus de dues habitacions a Espanya passarà ara a ser uns 700 euros/mes de mitjana, davant dels gairebé 750 euros/m2 que hagués suposat la pujada vinculada a la inflació, després de conèixer-se la darrera dada de l’IPC avançada del mes d’abril, amb una taxa del 8,4% interanual.

Just aquests dies ha convalidat al Congrés dels Diputats el Pla Nacional de Resposta de resposta a les conseqüències econòmiques i socials de la guerra a Ucraïna que porta vigent des del passat de 30 de març. El Govern de Pedro Sánchez s’ha assegurat els vots necessaris per tirar-lo endavant a l’últim moment, davant la crisi generada pel suposat espionatge a persones vinculades amb l’independentisme català.

Entre les mesures extraordinàries aplicades, en matèria d’habitatge ja es troba vigent que aquells contractes de lloguer que els toqui la revisió anual hauran de limitar la pujada de la renda aplicant l’índex de garantia de competitivitat (IGC), que actualment es troba en el 2%, i no l’Índex de Preus al Consum (IPC), que és el que estableix La Llei d’Arrendaments Urbans (LAU), de forma general.

Aquesta pujada del 2% es mantindrà un mes més, ja que el darrer IGC publicat el passat de 22 d’abril per l’Institut Nacional d’Estadística (INE) va tancar amb una variació del 2,75% corresponent al mes de febrer.

Tal com explica l’INE “quan la taxa de variació d’aquest índex superi l’objectiu a mitjà termini d’inflació anual del Banc Central Europeu (2%), aquest valor es prendrà com a referència”. Passaria el mateix amb els mínims: si l’índex arriba a situar-se per sota del 0%, es prendrà aquest valor com a referència, cosa que equivaldria a l’aplicació de la regla de no revisió. Per tant, la revisió del contracte sempre es mouria entre el 0% i el 2%.

Amb aquesta situació, als inquilins que els toqui revisar el seu lloguer durant el proper mes de maig passaran a pagar una renda mitjana de 704 euros mensuals a nivell nacional, fet que suposa 14 euros més al mes davant de fa un any (és a dir, 166 euros més anuals), segons l’estudi realitzat per idealista, prenent com a referència un arrendament d’un habitatge tipus pis de dues habitacions.

A les grans ciutats es notarà una mica més la pujada, dins de la limitació del 2%. A Barcelona, els lloguers augmentaran uns 17 euros més al mes, per col·locar-se la renda actualitzada en 867 euros/mes de mitjana, per la qual cosa superaran els 200 euros més a l’any. A Madrid, mentrestant, els lloguers es quedaran de mitjana en 816 euros/mes, després d’un increment de 16 euros mensuals, menys de 200 euros anuals (exactament 192 euros/any).

Però és Sant Sebastià on més pujaran els lloguers. Aplicant el 2% generalitzat de pujada a la renovació dels contractes, l’arrendament mitjà d’un pis de dues habitacions passa ara a 893 euros/mes de mitjana. Són 18 euros més al mes, fet que suposen 210 euros de pujada anuals.

Bilbao s’uneix al top tres de ciutats que registraran augments anuals de les rendes per sobre dels 200 euros, mantenint els mateixos preus que Barcelona, ​​amb una renda actualitzada de 867 euros/mes de mitjana, després d’aplicar una pujada de 17 euros més al mes.

Per contra, en ciutats com Ciutat Reial, Conca, Càceres, Jaén o Palència la pujada de les rendes amb prou feines es notarà entre 7 i 8 euros més al mes, per la qual cosa la pujada anual serà menys de 100 euros a l’any per als llogaters que els toqui renovar el lloguer, i els nous arrendaments passaran a entre 357 euros/mes i 408 euros/mes.

Que passaria amb l’increment de les rendes vinculat a la inflació actual

L’Institut Nacional d’Estadística (INE) ha publicat la dada avançada de l’Índex de Preus al Consum (IPC) corresponent al mes d’abril, que se situa en una taxa del 8,4%, fet que suposa 1,4 punts menys que la inflació definitiva del març, que va situar en el 9,8%, la seva taxa més gran en gairebé 37 anys. En espera de la dada definitiva de la inflació del mes d’abril, que es coneixerà el 13 de maig, podem calcular el que hauria suposat la pujada de les rendes a què els toca la revisió del seu contracte durant el proper mes.

A nivell nacional, el lloguer mitjà d’un pis de dues habitacions passaria als 748 euros/mes, després d’aplicar una pujada de 58 euros mensuals amb l’actualització de la renda al 8,4% de la inflació, cosa que suposaria gairebé 700 més cada any. Això suposaria al voltant de 530 euros de diferència entre el càlcul actual (el del 2% de l’IGC) i el que es duia aplicant amb la LAU (amb la inflació).

De nou, en la renovació de lloguers a les grans capitals és on s’aplicarien les pujades més grans, i on s’apreciarien els principals contrastos mitjans. A Sant Sebastià, la renda mitjana passaria a 949 euros/mes, després d’un augment de 74 euros mensuals. Això suposa més de 880 euros a l’any, i una diferència al voltant dels 670 euros amb la revaloració actual.

A Donosti el seguirien Barcelona i Bilbao, tots dos amb una nova renda actualitzada amb l’actual IPC avançat de 921 euros/mes, cosa que suposaria gairebé 860 euros més a l’any després de la renovació del contracte (71 euros més al mes). La diferència superaria els 650 euros anuals entre els dos càlculs.

Finalment, a Madrid capital, la nova renda s’hauria actualitzat amb aquesta última inflació coneguda a 67 euros més al mes, i deixar un nou lloguer a l’entorn dels 870 euros/mes. La renovació de l?arrendament superaria els 800 euros l?any. El contrast amb l’actualització anual de les rendes al 2% seria d’uns 615 euros més a l’any, fins a la propera revisió.

Com s’està aplicant la pujada de les rendes del lloguer

L’Agència Negociadora del Lloguer (ANA) ha comprovat com la gran majoria de propietaris, nou de cada 10, ha aplicat la pujada del 2% a l’hora d’actualitzar les rendes. Del 10% restant d’arrendadors, la meitat han pactat amb els llogaters pujades superiors, que van des d’un 2,5% a un 7,6%, i l’altra meitat de propietaris van decidir no aplicar cap increment i deixar congelada la renda de lloguer.

En molts casos, aquests acords s’havien produït anteriorment, on els propietaris ja havien decidit no aplicar la totalitat de l’IPC, sinó la meitat, quan l’IPC estava en valors del 7,6% o del 9,8 %.”, afegeix el seu director general, José Ramón Zurdo.

La ANA preveu que aquest límit en les actualitzacions de la renda pugui tenir més efectes en el mercat del lloguer amb pujades dels actuals preus del lloguer, per compensar la limitació de les futures actualitzacions, o que, amb la pèrdua de poder adquisitiu per part dels arrendadors, aquests comencin a dedicar menys recursos per a un correcte manteniment dels seus habitatges de lloguer. També avisa d’un possible traspàs de l’estoc del lloguer a la compravenda, davant de les traves i les inseguretats del mercat d’arrendament.

“Si es prorroga aquesta mesura extraordinària en el temps, com ja s’han prorrogat moltes altres de les decretades pel Govern durant la pandèmia, es convertirà en una forma subtil d’intervenir el preu dels lloguers”, ha afegit Zurdo.

D’altra banda, segueix el nostre contingut en el BlogFacebook, Instagram o Twitter per a més contingut del sector.

Font: Idealista.

Nova llei d’habitatge: Preguntes freqüents

Nova llei d’habitatge: Preguntes freqüents

Ha entrat en vigor la nova Llei d'Habitatge que entra en vigor demà. A continuació, us presentem les preguntes més recurrents que hem rebut sobre la nova llei. Quan ha entrat en vigor la nova llei d'habitatge? La llei va entrar en vigor el dia 26 de maig de 2023 però,...

La Nova Llei d’Habitatge: Transformant el mercat immobiliari

La Nova Llei d’Habitatge: Transformant el mercat immobiliari

En els darrers anys, l'habitatge s'ha convertit en un dels temes més importants i polèmics a la societat. Els preus alts, la manca d'accessibilitat i les dificultats per trobar una llar adequada han generat preocupació i malestar entre la població. Tot i això,...